Delen in Overvloed

Algemene gebruikersvoorwaarden Delen in Overvloed

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het gebruik van het online platform Delen in Overvloed (hierna: het Platform). Door het Platform te bezoeken of een account aan te maken, ga je akkoord met deze voorwaarden.

Het Platform brengt mensen en organisaties samen rond plekken die geven en delen – zoals voedselbossen, pluktuinen, educatiecentra en andere lokale initiatieven.


1. Begrippen

  • Platform: de website Delen in Overvloed en alle bijbehorende functionaliteiten.
  • Gebruiker: iedere bezoeker van het Platform, met of zonder account.
  • Organisatiebeheerder: gebruiker met een account die een organisatiepagina beheert.
  • Organisatieprofiel: de pagina van een organisatie, voedselbos, pluktuin of ander initiatief op het Platform.
  • Beheerder van het Platform: de partij die het Platform ontwikkelt en beheert.

2. Doel van het Platform

Het Platform heeft als doel om:

  • Organisaties en initiatieven zichtbaar te maken via een openbaar profiel met o.a. naam, locatie, beschrijving en activiteiten.
  • Bezoekers te helpen zoeken naar plekken in de buurt via een kaart, zoekfunctie en overzichtspagina van organisaties.
  • Contact te faciliteren tussen bezoekers en organisaties, bijvoorbeeld via contactformulieren.
  • Vrijwilligerswerk en hulpvragen zichtbaar te maken, zodat mensen zich kunnen inzetten voor lokale initiatieven.
  • Agenda- en cursusaanbod van organisaties te tonen (zoals activiteiten, workshops en cursussen).

Het Platform is zelf geen aanbieder van deze activiteiten, maar een digitaal overzicht en verbindingspunt.


3. Gebruik van het Platform zonder account

Zonder account kun je onder andere:

  • organisaties en plekken zoeken en bekijken;
  • de kaart en lijsten met organisaties raadplegen;
  • publieke informatie op organisatieprofielen lezen;
  • eventueel getoonde hulpvragen, agenda-items en cursussen bekijken;
  • via een formulier contact opnemen met een organisatie (indien door de organisatie ingeschakeld).

Je blijft verantwoordelijk voor wat je doet met de informatie die je op het Platform vindt.


4. Gebruik met account (organisaties, dashboard)

Met een account kun je – als organisatiebeheerder – onder meer:

  • een organisatieprofiel aanmaken en beheren;
  • adres- en contactgegevens, beschrijvingen, foto’s en andere inhoud plaatsen;
  • hulpvragen publiceren om vrijwilligers of ondersteuning te zoeken;
  • agenda-items en cursussen aanmaken en beheren;
  • binnen een dashboard statistieken inzien en instellingen voor jouw profiel beheren.

Je account is persoonlijk. Houd je inloggegevens geheim en deel ze niet met anderen.


5. Verantwoordelijkheid voor inhoud

5.1 Inhoud geplaatst door organisaties

Organisatiebeheerders zijn zelf verantwoordelijk voor alle inhoud die zij via hun profiel plaatsen, waaronder:

  • teksten, foto’s, logo’s en links;
  • beschrijvingen van activiteiten, cursussen en hulpvragen;
  • reactie op berichten van bezoekers.

Door inhoud te plaatsen, verklaar je dat:

  • je het recht hebt om deze inhoud te gebruiken en te publiceren;
  • de inhoud geen inbreuk maakt op rechten van derden (zoals auteursrechten, merken of portretrechten);
  • de inhoud niet discriminerend, kwetsend, haatdragend of anderszins onrechtmatig is;
  • de inhoud de werkelijkheid niet op misleidende wijze voorstelt.

De beheerder van het Platform is niet verantwoordelijk voor de juistheid of volledigheid van informatie die door organisaties wordt geplaatst.

5.2 Inhoud geplaatst door bezoekers

Indien bezoekers via formulieren, berichten of andere functies inhoud aanleveren (bijvoorbeeld een vraag aan een organisatie), zijn zij zelf verantwoordelijk voor de inhoud daarvan.

5.3 Meldingsprocedure voor (vermeend) onrechtmatige inhoud (notice-and-takedown)

Denk je dat er op het Platform onrechtmatige inhoud staat (bijvoorbeeld inbreuk op auteursrechten, misleidende informatie, discriminatie, bedreigingen of andere illegale inhoud)? Dan kun je dit melden via het contactformulier.

Om je melding te kunnen beoordelen vragen we je om ten minste:

  • je naam en contactgegevens (zoals e-mailadres);
  • een duidelijke omschrijving van de inhoud waar het om gaat en waar we dit kunnen vinden (bijvoorbeeld een link naar het organisatieprofiel, hulpvraag, agenda-item of cursus);
  • een toelichting waarom je vindt dat de inhoud onrechtmatig is;
  • indien relevant: bewijsstukken of onderbouwing (bijvoorbeeld jouw recht of bevoegdheid).

We beoordelen meldingen zo snel mogelijk en streven ernaar om uiterlijk binnen 5 werkdagen te reageren. We kunnen je vragen om aanvullende informatie als dat nodig is om je melding zorgvuldig te behandelen.

We beoordelen meldingen zonder dat we een algemene plicht hebben om inhoud op het Platform vooraf te controleren of actief te monitoren.

Als we (mogelijk) onrechtmatige inhoud aantreffen, kunnen we passende maatregelen nemen, zoals het verwijderen of beperken van de zichtbaarheid van de inhoud of het beperken van toegang. Waar passend informeren we ook de plaatser/uploader (bijvoorbeeld de organisatiebeheerder) over je melding en over de genomen maatregel, tenzij dat niet is toegestaan of niet passend is.


6. Toegestane en niet-toegestane handelingen

Je mag het Platform gebruiken op een manier die past bij het doel: het ontdekken, ondersteunen en zichtbaar maken van initiatieven die geven en zorgen.

Je mag het Platform niet gebruiken voor onder andere:

  • het plaatsen of verspreiden van spam, reclame of commerciële berichten die niet passen bij het doel van het Platform;
  • het plaatsen van discriminerende, haatdragende, bedreigende of anderszins onrechtmatige inhoud;
  • het misbruiken van contactmogelijkheden (bijvoorbeeld het herhaaldelijk lastigvallen van organisaties);
  • het proberen te verkrijgen van ongeautoriseerde toegang tot accounts, systemen of gegevens;
  • het technisch overbelasten of verstoren van het Platform.

Bij misbruik kan je toegang (tijdelijk of blijvend) worden beperkt of geblokkeerd.


7. Contact, berichten en hulpvragen

  • Berichten die je via het Platform naar een organisatie stuurt, worden doorgestuurd naar die organisatie.
  • De organisatie is zelf verantwoordelijk voor de inhoud van haar antwoorden en voor eventuele afspraken die daaruit voortkomen.
  • Hulpvragen die door organisaties worden geplaatst, zijn geen aanbod van het Platform zelf, maar van de betreffende organisatie.

De beheerder van het Platform is geen partij bij afspraken die je met een organisatie maakt naar aanleiding van contact via het Platform.

Het Platform treedt niet op als bemiddelaar tussen bezoekers en organisaties en draagt geen verantwoordelijkheid voor afspraken die buiten het Platform worden gemaakt of uitgevoerd (zoals vrijwilligerswerk, cursussen, activiteiten of andere offline afspraken). Controleer altijd zelf de betrouwbaarheid van organisaties.


8. Favorieten en persoonlijke voorkeuren

Als functionaliteit voor favorieten of persoonlijke voorkeuren beschikbaar is, dan geldt dat:

  • deze gegevens bedoeld zijn om je ervaring op het Platform te verbeteren (bijvoorbeeld snel terugvinden van favoriete plekken);
  • je zelf verantwoordelijk blijft voor de keuzes die je maakt op basis van deze informatie.

Voor de verwerking van persoonsgegevens geldt aanvullend de privacyverklaring.


9. Beschikbaarheid en wijzigingen

We streven naar een goed werkend en actueel Platform, maar kunnen niet garanderen dat het altijd foutloos of zonder onderbreking beschikbaar is.

We mogen:

  • de inhoud en functionaliteiten van het Platform wijzigen of (tijdelijk) verwijderen;
  • onderhoud uitvoeren waardoor het Platform tijdelijk niet beschikbaar is;
  • deze voorwaarden aanpassen (zie hoofdstuk 12).

10. Intellectuele eigendomsrechten

  • De vormgeving, techniek en naam van het Platform kunnen worden beschermd door intellectuele eigendomsrechten.
  • Je mag de inhoud van het Platform niet kopiëren, verveelvoudigen of openbaar maken voor andere doeleinden dan persoonlijk gebruik of het normale gebruik van het Platform, tenzij je daarvoor vooraf schriftelijke toestemming hebt gekregen.

Inhoud die door organisaties wordt geplaatst, blijft eigendom van die organisaties of hun licentiegevers. Door inhoud te plaatsen, geef je de beheerder van het Platform een beperkte licentie om deze binnen het Platform te tonen.


11. Aansprakelijkheid

De informatie op het Platform wordt grotendeels aangeleverd door organisaties zelf. Ondanks zorgvuldigheid kunnen er onjuistheden of onvolledigheden voorkomen.

Voor zover wettelijk toegestaan geldt:

  • het gebruik van het Platform is voor eigen risico;
  • de beheerder van het Platform is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of gederfde inkomsten als gevolg van het gebruik van het Platform;
  • de beheerder van het Platform is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van activiteiten, cursussen, hulpvragen of afspraken van organisaties onderling of tussen organisaties en bezoekers.

Het Platform is geen bemiddelaar en is niet verantwoordelijk voor het tot stand komen of naleven van (offline) afspraken tussen bezoekers en organisaties.

Dit alles laat rechten die je hebt op grond van dwingend consumentenrecht onverlet.


12. Wijzigingen van deze voorwaarden

Deze voorwaarden kunnen worden gewijzigd als dat nodig is, bijvoorbeeld bij nieuwe functionaliteiten of gewijzigde wetgeving.

Bij belangrijke wijzigingen zullen we dit op een passende manier kenbaar maken, bijvoorbeeld via het Platform. De meest recente versie is altijd te vinden op deze pagina.

Als je het Platform blijft gebruiken na wijziging van de voorwaarden, betekent dit dat je instemt met de gewijzigde voorwaarden.


13. Toepasselijk recht

Op deze voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing. Eventuele geschillen over het gebruik van het Platform worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Nederland, tenzij dwingend recht anders voorschrijft.